«لبوبو» عروسک شیطانی که قلب جوانها را دزدید | راز محبوبیت حیرتآور عروسکی با ظاهری عجیب و دوستداشتنی

رویداد۲۴| آتلانتیک در گزارشی جذاب به بررسی پدیده نوظهور «لبوبو» پرداخت؛ عروسکی که با ظاهر عجیب و شیطانیاش، دنیای بزرگسالان را به تسخیر خود درآورده و مرزهای سنتی کودکی و بزرگسالی را به چالش کشیده است.
این گزارش به دلایل محبوبیت بیسابقه لبوبو، واکنشهای جهانی نسبت به آن و تاثیرات فرهنگیاش میپردازد و نشان میدهد چگونه یک عروسک نرم توانسته به نمادی برای نسل جوان تبدیل شود که از زندگی رسمی و خشک روزمره فرار میکند.
آتلانتیک مینویسد: یک موجود خزدار با گوشهای خرگوشی و لبخندی شیطنتآمیز اخیرا کنار خواننده مشهور، لیزو، یا حتی در صفحه اینستاگرام ستاره سابق فوتبال، دیوید بکام، ظاهر شد، این موجود دوستداشتنی لبوبو نام دارد؛ یک عروسک نرم که شرکت چینی پاپ مارت از سال ۲۰۱۹ تولید کرده و در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. در سال ۲۰۲۴ فروش این عروسک بیش از ۷۰۰ درصد رشد کرده و بعضی افراد حاضرند بین ۳۰ دلار تا ۱۵۰ هزار دلار برای آن هزینه کنند.
در جشنهای رقص بروکلین، بزرگسالان با لبوبویی که به کمربندهایشان وصل شده، زیر نور نئون به شادی میپردازند. علاقه مردم به این عروسک گاهی چنان شدت یافته که پاپ مارت مجبور به تعلیق فروش حضوری لبوبو در بریتانیا به دلیل گزارشهای آشفتگی در فروشگاهها شد.
تحلیلگران دلایل مختلفی برای محبوبیت این عروسک مطرح کردهاند، یکی کمیابی آن است که هر بار نسخه جدید در فروشگاه آنلاین پاپ مارت در چند دقیقه به فروش میرسد و دیگر این است که این عروسک به شکل جعبه غیرواضح و یا همان اسرارآمیز عرضه میشود و خریدار از نوع و مدل آن بیخبر است. عدهای هم معتقدند این محبوبیت تحت تاثیر چهرههای مشهور شکل گرفته یا لبوبو به نمادی در فرهنگ چپگرای غربی تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید: شوآف جدید گلزار با عروسک «Labubu»! +عکس
در ادامه این این گزارش آمده است:، اما به نظر من، شیفتگی به لبوبو تنها بخشی از پدیده «کیداهود» است؛ جریانی که مرز کودکی و بزرگسالی را محو میکند. در سالهای اخیر، بزرگسالان آمریکایی بیشتر به خرید عروسکهای نرم روی آوردهاند تا از بزرگسالی خشک و رسمی فرار کنند و زندگی خود را با بازی و شادی آمیخته کنند. اما بر خلاف گذشته که این عروسکها را در خانه نگه میداشتند، لبوبو به عنوان یک نمایش عمومی از «لطافت و جذابیت» شناخته میشود که در مترو، محل کار و حتی مدارس پزشکی همراه صاحبانش است.
این علاقه به اشیای بامزه پیشتر در کشورهای آسیایی مانند ژاپن رواج داشته است؛ جایی که مردان شاغل در دهه ۹۰ با آویزهای شخصیتهای کارتونی معروف مثل «هلوکیتی» دیده میشدند. فیلسوفی به نام سیمون میمعتقد است که این فرهنگ پس از جنگ جهانی دوم و به عنوان نشانهای از تغییر ژاپن از نظامیگری به صلحطلبی شکل گرفته است. در آمریکا، اما بزرگسالانی که به اشیای بامزه علاقه داشتند، معمولا به چشم افرادی نابالغ و مسئولیتناپذیر دیده میشدند.
اما نگرشها در حال تغییر است. امروزه مفهوم «کودکمانند بودن» بار مثبت بیشتری دارد و با باز بودن ذهن و آزادی از تعصب همراه است. بسیاری دیگر معتقدند بزرگسالان هم میتوانند آسیبپذیری و اضطراب داشته باشند و این دیگر موضوع شرمآوری نیست.
پاپ مارت به خوبی این تغییر را درک کرده و با هدف قرار دادن جوانان ۲۵ تا ۳۴ ساله، لبوبو را در شبکههای اجتماعی به شکلی جذاب تبلیغ میکند؛ کارمندانی که از حضور در محل کار خستهاند و ترجیح میدهند با دوستان یا عروسکهایشان سرگرم باشند.
یکی دیگر از دلایل محبوبیت لبوبو، نوع خاص «زشت و بامزه» بودن آن است؛ عروسکی که هم دوستداشتنی و هم کمی ترسناک به نظر میرسد. برخی این عروسک را تسخیر شده یا حتی شیطانی میدانند و خوانندهای مثل کیتی پری هم در کنسرتی که داشت، آن را از دست یکی از طرفدارانش بیرون انداخته است.
لبوبو با ظاهری عجیب و بامزه، نمادی از جریان فرهنگی «برات» (رفتار بچگانه، کمی خودخواه و نازیبا) است که امروزه بسیاری از هنرمندان محبوب آن را تبلیغ میکنند و به ما یادآوری میکنند که بزرگ شدن به معنای ترک کردن شادی و بازی نیست.
با این حساب، همراه داشتن یک عروسک شیطانی بامزه مثل لبوبو در جلسات کاری یا روزهای سخت، میتواند کمی از سنگینی زندگی بزرگسالی بکاهد و به ما یادآوری کند که زندگی همیشه نباید جدی باشد.



مزخرف و زشت. 
